ONZE DIENSTEN

Wat zijn nu facilitaire diensten?


Na deze vraag blijkt er nogal wat verwarring over te bestaan. Voor sommige mensen staan facilitaire diensten gelijk aan schoonmaak of inzet van een handyman. Voor anderen behelst het veel meer.


De oorsprong van ‘facilitair’


Om de juiste betekenis te koppelen aan ‘facilitaire diensten’ of ‘facilitaire dienstverlening’ kijken we even naar de oorsprong. ‘Facilitair’ komt van het Latijnse ‘facilitas’. Dat heeft onder meer als betekenis: ‘gemakkelijkheid’. De link met ‘facile’ in het Frans of het Italiaans is snel gelegd. Facilitaire diensten zijn er dus op gericht het anderen ‘makkelijk’ te maken. Maar dat kan natuurlijk op veel manieren.


Eerste gebruik

De term ‘facility’ duikt voor het eerst op in 1978 in de Verenigde Staten. Begin jaren tachtig ziet de International Facility Management Association (IFMA) daar het levenslicht. Enkele jaren later waait de term over naar Groot-Brittannië. Midden jaren tachtig volgt de introductie in West-Europa. Door de jaren heen zijn verschillende definities uitgewerkt. De grootste gemene deler:



'Facilitaire diensten zijn alle ondersteunende activiteiten voor het primaire proces van een bedrijf of organisatie.'



Waarbij het primaire proces bestaat uit het produceren van goederen of het beheren van diensten. Het secundaire proces is dat van de facilitaire diensten. Het komt er dus op neer dat een facilitaire dienstverlener de best mogelijke werkomstandigheden schept voor zijn klanten.


Facility management of facilitair management heeft dan als betekenis: “het beheren van al deze ondersteunende activiteiten”. Hierbij betreft het de uitvoering van bepaalde taken, de planning, controle en de opvolging van de activiteiten.Facilitaire dienstverlening situeert zich dan op het operationele niveau. Het werkgebied van facilitair management betreft dan het strategische en tactische niveau binnen een organisatie.





Brede context van facilitaire diensten

In de bovenstaande definitie is sprake van ‘alle ondersteunende activiteiten’. Maar wat bedoelen we daarmee? Schoonmaak in de breedste zin van het woord is zeker één van die activiteiten. Facilitaire diensten omvat  een veel breder scala van ondersteunende diensten dan schoonmaak alleen. En schoonmaak is onder te verdelen in verschillende vakdisciplines en uitvoeringen.


De volgende ondersteunende diensten levert Valk facilitaire diensten:


Hard facilities 

Hierbij moet men denken aan alle gebouw gebonden installaties die repeterende wettelijke inspecties en keuringen nodig hebben om een prettige en veilige werkomgeving te creëren voor medewerkers of productie ruimtes. Deze kunnen eventueel worden aangevuld met bedrijfsmatige installaties. Voorbeelden daarvan zijn:


Onderhoud gebouwen

HVAC installaties

Sanitaire installaties

Elektro technische installaties

CCTV installaties

BMI installaties

Alarm en ontruiming installaties

Omroep installaties

Terreininrichtingen en infra

Tijdelijke huisvesting

Hemelwaterriool en afvalwaterriool

Liften, roltrappen en gevelonderhoud installaties

Dak en gevelonderhoud

En uiteraard de gebouwen zelf met alle zijn facetten.

Terreininrichtingen en infra

Tijdelijke huisvesting

Hemelwaterriool en afvalwaterriool


Soft facilities

Dit zijn alle diensten waar een werknemer of organisatie gebruik van maakt om uiteindelijk goed te kunnen functioneren

 

Schoonmaakdiensten

Cateringservices

Groenvoorzieningen (interieur en exterieur)

Printerservices

Post/ repro diensten / Archief

Pakketdiensten en kantoorartikelen

Contentverspreiding via media kanalen

Afvalstromen en beheer

Hospitality (receptie en ontvangst)

Secretariele diensten

Beveiliging

Mobiliteits oplossingen

Werkplekbeheer en inrichting

Gebouw onderhoudsservices (handyman)

Levering van materialen en middelen

Verhuizingen en huisvesting

Contentverspreiding via media kanalen

Faunabeheer en ongedierte bestrijding

Parkeren en mobiliteitsoplossingen

Interieurverzorging

Evenementenbeheer (Turnarounds)

Tijdelijke behuizingen (van A-Z)

Gladheidsbestrijdingen

Materiaal leveringen, opslag en voorraadbeheer

Legionellabeheer


Lange tijd besteedden veel bedrijven en organisaties elk van deze diensten uit aan verschillende leveranciers. De laatste jaren zien we dat het heel wat voordelen heeft om samen te werken met één facilitaire dienstverlener zoals Valk facilitaire dienstverlening. Daarin schuilt onze kracht.

Hoe organiseren wij onze diensten

Om een goed functionerende klantenservice te waarborgen, hanteren wij een stappenplan bij het uitvoeren van onze diensten. Dit betreft een 7 stappen-programma waarbij de dienst zichzelf verbetert tot het gewenste niveau van de klant. Uiteindelijk bepaalt de klant.


STAPPENPLAN VOOR EEN GOED FUNCTIONERENDE KLANTENSERVICE


1 LUISTEREN 

Luisteren en belangrijke vragen stellen aan de klant op basis van onze ervaring (scope).


2 BEVESTIGEN 

Bevestigen dat we de eisen/wensen van de klant begrijpen voordat we het juiste team inschakelen (eigenaarschap, kosten en prioriteren).


3 MITIGEREN 

Verzachten van de impact van het probleem. Als eerste beperken we het probleem tot het minimum, terwijl we separaat werken aan het oplossen van het werkelijke probleem.


4 COMMUNICEREN 

Spreek met de klant af wanneer  deze tussentijds op de hoogte gehouden wil worden.


5 ACTEER 

Met alle beschikbare middelen het probleem  adequaat en duurzaam verhelpen.


6 OPLOSSING 

In jargonvrije bewoordingen aan de klant terugkoppelenwat de oorzaak van het probleem was en wat er gedaan is om het probleem te verhelpen.


7 VOORKOM 

Proactief mogelijke veranderingen of oplossingen identificeren en voorstellen aandragen om het probleem in de toekomst te voorkomen.


Elke stap wordt gerapporteerd en vastgelegd in een database


Rapportage

Maandelijks brengen we via het management de management rapportages uit van onze geleverde diensten dit in lijn met de afgesproken SLA's van de klant.