ONZE DIENSTEN
Wat zijn nu facilitaire diensten?
Na deze vraag blijkt er nogal wat verwarring over te bestaan. Voor sommige mensen staan facilitaire diensten gelijk aan schoonmaak of inzet van een handyman. Voor anderen behelst het veel meer.
De oorsprong van ‘facilitair’
Om de juiste betekenis te koppelen aan ‘facilitaire diensten’ of ‘facilitaire dienstverlening’ kijken we even naar de oorsprong. ‘Facilitair’ komt van het Latijnse ‘facilitas’. Dat heeft onder meer als betekenis: ‘gemakkelijkheid’. De link met ‘facile’ in het Frans of het Italiaans is snel gelegd. Facilitaire diensten zijn er dus op gericht het anderen ‘makkelijk’ te maken. Maar dat kan natuurlijk op veel manieren.
Eerste gebruik
De term ‘facility’ duikt voor het eerst op in 1978 in de Verenigde Staten. Begin jaren tachtig ziet de International Facility Management Association (IFMA) daar het levenslicht. Enkele jaren later waait de term over naar Groot-Brittannië. Midden jaren tachtig volgt de introductie in West-Europa. Door de jaren heen zijn verschillende definities uitgewerkt. De grootste gemene deler:
'Facilitaire diensten zijn alle ondersteunende activiteiten voor het primaire proces van een bedrijf of organisatie.'
Waarbij het primaire proces bestaat uit het produceren van goederen of het beheren van diensten. Het secundaire proces is dat van de facilitaire diensten. Het komt er dus op neer dat een facilitaire dienstverlener de best mogelijke werkomstandigheden schept voor zijn klanten.
Facility management of facilitair management heeft dan als betekenis: “het beheren van al deze ondersteunende activiteiten”. Hierbij betreft het de uitvoering van bepaalde taken, de planning, controle en de opvolging van de activiteiten.Facilitaire dienstverlening situeert zich dan op het operationele niveau. Het werkgebied van facilitair management betreft dan het strategische en tactische niveau binnen een organisatie.
Brede context van facilitaire diensten
In de bovenstaande definitie is sprake van ‘alle ondersteunende activiteiten’. Maar wat bedoelen we daarmee? Schoonmaak in de breedste zin van het woord is zeker één van die activiteiten. Facilitaire diensten omvat een veel breder scala van ondersteunende diensten dan schoonmaak alleen. En schoonmaak is onder te verdelen in verschillende vakdisciplines en uitvoeringen.
De volgende ondersteunende diensten levert Valk facilitaire diensten:
Hard facilities
Hierbij moet men denken aan alle gebouw gebonden installaties die repeterende wettelijke inspecties en keuringen nodig hebben om een prettige en veilige werkomgeving te creëren voor medewerkers of productie ruimtes. Deze kunnen eventueel worden aangevuld met bedrijfsmatige installaties. Voorbeelden daarvan zijn:
Onderhoud gebouwen
HVAC installaties
Sanitaire installaties
Elektro technische installaties
CCTV installaties
BMI installaties
Alarm en ontruiming installaties
Omroep installaties
Terreininrichtingen en infra
Tijdelijke huisvesting
Hemelwaterriool en afvalwaterriool
Liften, roltrappen en gevelonderhoud installaties
Dak en gevelonderhoud
En uiteraard de gebouwen zelf met alle zijn facetten.
Terreininrichtingen en infra
Tijdelijke huisvesting
Hemelwaterriool en afvalwaterriool
Soft facilities
Dit zijn alle diensten waar een werknemer of organisatie gebruik van maakt om uiteindelijk goed te kunnen functioneren
Schoonmaakdiensten
Cateringservices
Groenvoorzieningen (interieur en exterieur)
Printerservices
Post/ repro diensten / Archief
Pakketdiensten en kantoorartikelen
Contentverspreiding via media kanalen
Afvalstromen en beheer
Hospitality (receptie en ontvangst)
Secretariele diensten
Beveiliging
Mobiliteits oplossingen
Werkplekbeheer en inrichting
Gebouw onderhoudsservices (handyman)
Levering van materialen en middelen
Verhuizingen en huisvesting
Contentverspreiding via media kanalen
Faunabeheer en ongedierte bestrijding
Parkeren en mobiliteitsoplossingen
Interieurverzorging
Evenementenbeheer (Turnarounds)
Tijdelijke behuizingen (van A-Z)
Gladheidsbestrijdingen
Materiaal leveringen, opslag en voorraadbeheer
Legionellabeheer
Lange tijd besteedden veel bedrijven en organisaties elk van deze diensten uit aan verschillende leveranciers. De laatste jaren zien we dat het heel wat voordelen heeft om samen te werken met één facilitaire dienstverlener zoals Valk facilitaire dienstverlening. Daarin schuilt onze kracht.
Om een goed functionerende klantenservice te waarborgen, hanteren wij een stappenplan bij het uitvoeren van onze diensten. Dit betreft een 7 stappen-programma waarbij de dienst zichzelf verbetert tot het gewenste niveau van de klant. Uiteindelijk bepaalt de klant.
STAPPENPLAN VOOR EEN GOED FUNCTIONERENDE KLANTENSERVICE
1 LUISTEREN
Luisteren en belangrijke vragen stellen aan de klant op basis van onze ervaring (scope).
2 BEVESTIGEN
Bevestigen dat we de eisen/wensen van de klant begrijpen voordat we het juiste team inschakelen (eigenaarschap, kosten en prioriteren).
3 MITIGEREN
Verzachten van de impact van het probleem. Als eerste beperken we het probleem tot het minimum, terwijl we separaat werken aan het oplossen van het werkelijke probleem.
4 COMMUNICEREN
Spreek met de klant af wanneer deze tussentijds op de hoogte gehouden wil worden.
5 ACTEER
Met alle beschikbare middelen het probleem adequaat en duurzaam verhelpen.
6 OPLOSSING
In jargonvrije bewoordingen aan de klant terugkoppelenwat de oorzaak van het probleem was en wat er gedaan is om het probleem te verhelpen.
7 VOORKOM
Proactief mogelijke veranderingen of oplossingen identificeren en voorstellen aandragen om het probleem in de toekomst te voorkomen.
Elke stap wordt gerapporteerd en vastgelegd in een database
Maandelijks brengen we via het management de management rapportages uit van onze geleverde diensten dit in lijn met de afgesproken SLA's van de klant.
Copyright © Valk facilitaire dienstverlening
Alle rechten voorbehouden